HOME
Billing Boats "White Star"
Bouwpakket, geschikt voor RC.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

24-09-2010
Ik heb sinds een tijdje steeds meer interesse gekregen in r/c boten. Na het kijken van filmpjes op internet lijkt het mij ook leuk om een boot te bouwen. Nu gaat mijn voorkeur wel uit naar een houten exemplaar omdat ik dat mooier vind, en het is ook weer eens wat anders.
Omdat ik totaal geen ervaring heb met het bouwen van boten die moeten kunnen varen, en ook niet met het bouwen met houten delen ga ik op zoek naar een betrekkelijk eenvoudig model. Ik zoek een boot met niet al te veel touwen (da's zo'n gepriegel) en wel een beetje van deze tijd. Maar ook geen raceboot, dat gaat me te snel.
Dan blijven de zogeheten werkboten over. Een zeesleper zoals de "Smit Nederland" of de "Zwarte Zee" vind ik veruit het mooist, maar die modellen zijn heel duur en echt voor de ervaren modelbouwer. Dus na een zoektocht bij verschillende model fabrikanten ben ik uitgekomen bij 'Billing Boats' en heb ik gekozen voor hun "White Star".
De 'White Star' is een kleine vissersboot die voornamelijk in Amerika (Florida) word gebruikt om op Tonijn te vissen.
Het model is zo'n 54cm lang en bestaat uit een kunststof romp en houten opbouw. En hij is r/c te maken.
... Ja, dit bootje past perfect in mijn wensen.
Nu kijken waar ik 'm kan kopen...
25-09-2010 Ik heb 'm gevonden. Bij De Houtloods in Den Haag. Na zeer vriendelijk en vakkundig geinformeerd te zijn over de bouw van de boot was ik overtuigd. En zo ging ik met boot en een hoops bouwtips naar huis.
26-09-2010 De bouwbeschrijvingen zijn duidelijk en eenvoudig te begrijpen. 26-09-2010 En al snel zit de romp in elkaar, compleet met bijbehorend onder- en bovendek.
26-09-2010 Midden uit het onderdek kom de schroef-as, op dit deel komt de elektromotor. 26-09-2010 Aan de andere kant van de as zit uiteraard de schroef. En ook het messing roer zit gemonteerd.
26-09-2010 Binnenin het achtersteven zit de bovenzijde van het roer. Hierop word straks de servo aangesloten. 26-09-2010 De romp moet nu gespoten worden dus begin ik met bouwen van de kajuit.
26-09-2010 De voorramen zijn een hoop lastig werk...hier doe je een hoop ervaring op. 26-09-2010 En eenmaal gedroogd kan het op de romp gepast worden, perfect. Hij is nu al mooi. Het bovendek blijft verwijderbaar zodat je nog in de boot kan komen voor als hij r/c is.
26-09-2010 Het achterdek was een hoop werk. Al die vlonderplanken op maat maken, en er moeten er straks nóg meer... 26-09-2010 Op het dak van de kajuit moet de flybridge komen...maar daar word nog aan gewerkt.
26-09-2010 Na zo'n 150 pogingen kregen we het voorste deel niet echt mooi rond gebogen. Ontdanks nat maken, en ook in gedeeltes lijmen kwam het steeds weer los. Zelfs lijmtangen konden het niet houden omdat er geen grip was. Dus naar de werkplaats en het geheel in de bankschroef gezet. 26-09-2010 Door de kracht staat de bodemplaat hol, en dat is precies de bedoeling. Het dak van de kajuit loopt bol, dus dat sluit straks mooi aan. Nu eerst maar heel lang laten drogen. De overtollige lijm word straks weggeschuurd.
26-09-2010 En zo raakt de doos met onderdelen al best leeg... 26-09-2010 ...alhoewel.. Er is nog zat klein spul. Ik kan niet wachten.
27-09-2010 Eindelijk durfde ik de flybridge uit de bankschroef te halen...en hij blijft nog heel ook. Gelukkig maar. 27-09-2010 En los op de boot ziet het er al een stuk beter uit. Hij moet nog grondig geschuurd worden en dan kan hij gelijmd worden.
28-09-2010 Ik heb nog wat spulletjes gehaald vandaag. Een hele mooie messing schroef, een Graupner 310mm schroefas met bronzen lagers. Een vertagingskast (2.5 : 1) Speciale lijm voor de askoker aan de romp verbinding. Injectiespuiten om vet in de askoker te krijgen. En een splinternieuwe Traxxas motorset bestaande uit een 380 motor en een XL 2.5 regelaar. 28-09-2010 De nieuwe as en schroef zijn het snelst geinstalleerd. Dit ziet er toch wel een stuk beter uit dan dat plastic dingetje. Maar om deze schroef te kunnen aandrijven met de 380 motor moest er wel een vertraging tussen. De hoek van de schroefbladen is namelijk groter en daardoor heeft deze schroef minder toeren nodig maar meer kracht.
28-09-2010 En hier is dan de vertraging, die ook gelijk fungeert als motorsteun. 28-09-2010 Het motorgedeelte ga ik op deze twee rubberen servoblokken monteren. Dat zou zo ook minder herrie door moeten geven aan de rest van de boot.
28-09-2010 Uiteraard kan ik het niet laten om als alles eenmaal gemonteerd zit de boel in een test opstelling te monteren... 28-09-2010 ...en even de schroef te zien draaien.
29-09-2010 Mijn vrouw is begonnen met de kieren in de opbouw weg te werken. Lekker klusje hoor, maar dat maakt hem straks wel erg mooi. 29-09-2010 De ruwe versie staat nu te drogen. Later zal hij helemaal glad geschuurd worden, klaar om gespoten te worden.
29-09-2010 Verder ontdekte ik vandaag tot mijn schrik dat de kiel vervormd is geraakt door de lijm. De lijm is daar nodig om de schroefas waterdicht af te sluiten. Na mijn relaas op het Modelbouwforum gepost te hebben, heb ik geleerd dat het vaker voorkomt. Dit is op te lossen met plamuur en een hoop schuren. 29-09-2010 En omdat ik de boot nog steeds niet kan uitbalanceren/inrichten en dus eigenlijk niet verder kan heb ik de vlonders maar opnieuw gemaakt. Ik was er niet tevreden over.. nu wel.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6