TERUG
Axial SCX10.2, Jeep Cherokee
1:10


1 | 2 | 3

30-03-2022



Ik heb via Marktplaats een hele complete Axial SCX10.2 gekocht.
Het is een kit versie die reeds gebouwd is.
Er zit van alles bij;
* 2 complete sets banden met foams
* Vele reserve onderdelen
* Een flesje schokdemper olie.
* De originele bouw handleiding, Axial auto stickervel en doos.
* En natuurlijk de hele mooie Jeep Cherokee, netjes in blauw gespoten.

Mijn plan is om de auto geheel te demonteren, alle onderdelen na te kijken en zo nodig nieuw bestellen. Dan de auto in 100% staat weer opnieuw bouwen. Dat vind ik erg fijn om te doen. Een lekker knutsel klusje.

...en nog even op zoek naar een linker buitenspiegel lach en knipoog (1K)
30-03-2022
30-03-2022 De wagen ziet er nog erg goed uit. Aan de onderzijde is wel zichtbaar dat hij al de nodige crawl ervaring heeft. 30-03-2022 Hij is ook voorzien van een LED lichtset, dat zal ik later nog even bekijken.
01-04-2022 De demontage is ingezet. 01-04-2022 Aan de vettigheid op de assen te zien zullen de schokdempers wel zonder olie zitten vermoed ik zo...
01-04-2022 Halverwege de demontage. 01-04-2022 De Spur heeft flink te lijden gehad. De as ervan zit ook niet vast, veel te veel speling.
01-04-2022 De tanden zijn afgesleten tegen de behuizing. Ik zal moeten onderzoeken waardoor dit komt. 01-04-2022 Het chassis is nu nog slechts twee balken.
01-04-2022 De schokdempers zijn inderdaad alle vier lek en leeg. Die zal ik moeten reviseren. 02-04-2022 Alle kunststof en aluminium delen zijn gereinigd en liggen te drogen.
04-04-2022 De opbouw kan beginnen. De assen zijn als eerste aan de beurt. 04-04-2022 Beide as assemblages zijn af.
04-04-2022 Dan de schokdempers. Aanvankelijk dacht ik ze te moeten reviseren maar de doppen aan de onderzijden bleken niet vast te zitten. Ik waag het er op dat ze nu wel olie dicht zijn. 04-04-2022 En dan zit dit setje mooi in elkaar.
04-04-2022 Dan door naar de vertanding. Hier ben ik er achter gekomen waar het bij de vorige eigenaar mis is gegaan met de speling op het Spur tandwiel. facepalm (3K) 04-04-2022 Er blijken twee maten lagers te zijn met een minimaal diameter verschil (10mm en 11mm). Er heeft aan de Spurzijde een te kleine gezeten, waardoor deze een beetje speling kreeg, maar...
04-04-2022 Dan zit je nog met die grotere op de verkeeerde plek. En die zat achter op dezelfde as. Door dat er een te kleine spacerbus op de as zit kon het lager opschuiven en hoefde hij niet in het te kleine vak. Dit zorgt samen voor de grote geconstateerde speling. Ik heb de juiste lagers op de juiste plekken gedaan en tevens een alternatieve kunsstof huls (rood) om de as geplaatst om het lager op zijn plek te houden. 04-04-2022 Nog meer tandwielen lach met tong (1K)
04-04-2022 En dan ben ik volgens het boek toe aan de Spur. Die staat echter nog in bestelling en komt van de week binnen. Ik kijk even hoever ik nog verder kan zonder spur. De motor wordt nog niet geplaatst. 04-04-2022 De volgende stap is de stuurservo. Er zat een Savox SC-1256TG in, die heb ik getest en hij is nog goed. Die kan geplaast.
04-04-2022 De servo zit en de zijplaat met de radiobox ook. 04-04-2022 Dan gaat de voor-as er onder.
04-04-2022 En ook de achter-as... 04-04-2022 Voor nu laat ik het even hierbij. Ik ben al een heel eind. Als volgende is de elektronica aan de beurt en voordat ik daarmee bezig ga wil ik de motor en Spur er in hebben. Effe wachten dus.
11-04-2022 De elektronica wordt wel getest, alles is dik in orde. De motor is uitgeblazen en de lagers gesmeerd. Er komt een SR3100 ontvanger in. 11-04-2022 Dan is de nieuwe spur binnen.
11-04-2022 Ik ga gelijk verder met de auto. De motor wordt geplaatst en afgesteld op de spur. 11-04-2022 De XT60 stekker van de ESC moet wijken voor een TRX exemplaar.

1 | 2 | 3